More
    KreuLetërsiShënime mbi libraShprehjet figurative në dramën “Sinkopa” të Anton Pashkut

    Shprehjet figurative në dramën “Sinkopa” të Anton Pashkut

    Nga Fatlum Meholli

    Anton Pashku i takon brezit të ri, gjegjësisht atij modern-bashkëkohor. Lexoi shumë nga letërsia botërore,  përkatësisht  nga  autorë  të  mirënjohur  modernë,  si:  Beketi,  Xhojsi,  Sartri, Oruelli, e të tjerë. Kjo gjë bëri që në krijimet e tij të ndikohet, dhe kështu të sjellë një botëkuptim e stil të ri në shkrimet letrare shqipe. Tekstet e ndërlikuara dolën edhe si pasojë e përsiatjeve të shumta gjatë qëndrimit në vetmi.

    Shkrimtari ynë bashkëkohor, Pashku, la pas vetes disa krijime të jashtëzakonshme letrare, ndër të cilat edhe dramën Sinkopa, e cila u botua më 1969 nga shtëpia botuese “Rilindja” në Prishtinë.

    Qysh në fillim të dramës, Pashku na jep disa fjalë hyrëse (prezantuese), me anë të të cilave njoftohemi më shumë rreth ngjarjes që do të zhvillohet në dramë. Bëhet e ditur se e gjithë drama do të fillojë dhe të mbarojë vetëm në një dhomë, përkatësisht në dhomën e personazhit kryesor, Xhexheut. Drama ndahet në dy pjesë, në Mbarimin e fillimit të Sinkopës dhe në Fillimin e mbarimit të Sinkopës.

    Në pjesën e parë përshkruhet vendi (dhoma),  në të cilin do të zhvillohet e gjithë ngjarja. Gjithashtu, jepen detaje të tjera, ndër të cilat edhe drita e kaltër dhe drita  e  kuqe,  që  e  kaplonin  dhomën e Xhexheut  herë  pas  here.  Ato  mund  të  merren  si shprehje metonimike për makinat e autoriteteve (policore) që kishin rrethuar banesën e Xhexheut për arsye te rrëmujës që kishte shkaktuar. Nga frika e madhe se po e zënin autoritetet, Xhexheu bie në gjendje gati të pavetëdijshme. Kështu që drama karakterizohet me dialogje që në esencë janë monologje, për shkak se Xhexheut i shfaqen halucinacione, gjegjësisht ato personazhe me të cilat zhvillon bisedën (dialogun). Këtu kemi të bëjmë edhe me thyerjen e dialogut tradicional që ishim mësuar ta shohim më parë.

    Në Sinkopën e Pashkut gjithçka sillet rreth dhe për subjektin, Xhexhun, edhe pse jepen disa emra  të  tjerë,  që  na  shfaqen  sikur  personazhe,  të  tillë  si:  Lumnia,  Lumtunia  dhe  Shpresa. Gabojmë nëse këta emra i marrim si personazhe njerëz. Në fakt të gjithë këta emra janë shprehje të ndërtuara mbi bazën e personifikimit. Si fillim kemi të bëjmë me Lumninë, që personifikon konceptin e, le të themi, mentalitetit të stagnuar, sistemit të instaluar, që zhvilloheshin gjatë gjithë kohës, deri te momenti i shpërthimit të subjektit (Xhexheut), që lindi si pasojë e pikërisht kësaj jete të përditshme, të ngjashme, rutinore. Ky shpërthim ndodh me qëllim të ndryshimit të kësaj dukurie.

    Synimi për një ndryshim të tillë do të realizohej vetëm me anë të ndihmës së Shpresës, që po ashtu  personifikon  konceptim  e  optimizmit  për  një  të  ardhme të  synuar.  Shpresa  në  dramë  na jepet  si  motra e  Xhexheut,  por  që  në  fakt  ajo  ishte  vetëm  pjesë  e  imagjinatës  dhe  intencës  së subjektit, i cili sa herë dëshironte ta thyente monotoninë e jetës, ritualin  e  përditshëm,   ai  ndeshej  me  Lumninë,  përkatësisht  me  sistemin  e  instaluar  dhe mentalitetin e ulët, që nuk lejonte një gjë të tillë.

    Qëllimi  që  synonte  subjekti (Xhexheu)  lidhet  pikërisht  me  Lumtuninë.  Këtë  të  fundit, Xhexheu  e  kërkonte  përmes  dialogjeve  që  realizon  me  Shpresën,  gjegjësisht  me  vetveten, optimizmin  e  tij.  Edhe  Lumtunia  ndërtohet  mbi  figurën  e  personifikimit,  ku  personifikohet koncepti i jetës së ardhme, jetës moderne, e cila do të realizohej vetëm nëse do të thyhej Lumnia, gjegjësisht sistemi i instaluar dhe mentaliteti i stagnuar.

    Femna, Mashkulli e Kitaristi, jepen si personazhe dytësore që realisht ndodheshin përballë banesës (në një ambient tjetër) dhe ngjarja e tyre zhvillohej paralel me atë të Xhexheut, por që përshkruanin ngjarjen që zhvillohej në pjesën kryesore, gjegjësisht në dhomën e Xhexheut. Në njëfarë  mënyre,  këto  personazhe  me  veprimet  e  tyre  vetëm  fuqizojnë  atë  se  çka  ndodh  në ambientin kryesor. Ajo çka ndodh atje, ndodh këtu, ajo çka ndodh këtu, ndodh atje në mënyrë të ndryshme, por të përafërt.

    Gjatë dramës Sinkopa janë dhënë edhe disa emra të tjerë, që autori i përshkruan si role, të tillë si: Telefoni dhe Thika. Te këto dy role hetojmë shprehjen simbolike, ku Telefoni, si mjet komunikues,  simbolizon  përgojimin,  përgjimin,  tradhtinë.  Ndërsa,  Thika,  si  mjet  i  ftohtë,  nuk simbolizon gjë tjetër përveç dhunës, vrasjes.

    Akti kryesor, shpërthimi i subjektit, shfaqet te pjesa Rruga Trimat e Kozmosit, përkatësisht në kafenenë e quajtur “Kozmodromi”, në tërësinë e tekstit të së cilës hasim në shprehje ironike. Aty  e  shohim  se,  në  njëfarë  mënyre,  përqeshen dhe kritikohen  të  gjithë  ata  që  mblidheshin  në  kafene  dhe bisedonin për gjëra të ndryshme. Por çfarë gjërash? Gjëra krejt të kota që nuk ndryshonin asgjë, nuk e ndërronin sistemin, ritualin e përditshëm. Ironia e subjektit shndërrohet në neveri. Atij i kujtohen bisedat e kota mes shefit të tij dhe praktikantit, i kujtohet këshilla që ia jepte Lumnia: që ta këqyrte punën e vet e të mos ndërmerrte asgjë kundër. Përkundër kësaj, Xhexheu me anë të thyerjes së tri dritareve, pak më shumë të dritares së tretë, dritares së inxhinierit, mundohet që sado pak të arrijë që ta prishë sistemin. Duke pasur parasysh që inxhinieri kishte një rëndësi të madhe për vendin ose për zhvillimin e këtij sistemi në përgjithësi.

    E gjitha kjo zhvillohet në pjesën e dytë, përkatësisht në Fillimin e mbarimit të Sinkopës. Kjo pjesë  veç  tjerash  karakterizohet  edhe  me  personazhin  tjetër,  Gjegjeun.  Ndoshta  edhe  ky personazh personifikon ndërgjegjen e subjektit që nuk e lë të qetë për veprën që kishte bërë. Ky personazh,  realisht,  shfaqet  si  bashkëbisedues,  i  cili  arrin  që  t’ia  nxjerrë  në  pah  të  bëmat  që  i kishte bërë Xhexheu e pastaj të spiunojë te autoritetet. Mirëpo, nëse Gjegjeu është një personazh jo i pranishëm, si do të arrihej kjo? Këtu mund ta paramendojmë Telefonin si simbol i përgjimit, tradhtisë (që gjendej në dhomën e Xhexheut) dhe me anë të të cilit mund të ishte përgjuar e gjithë ajo  bisedë  që  sipas  saj  bëhej  i  ditur  shkaku  i  rrëmujës  katër  orëshe  që  Xhexheu  ia  kishte shkaktuar vendit.

    Në fund të dramës, hyn në pah edhe Thika, që simbolizon vrasjen, dhe kështu na bënë të kuptojmë që fundi i dramës është tragjik. Por, te Sinkopa kemi të bëjmë me tragjedi moderne, që thyen  rregullat  strikte  të  tragjedisë  klasike.  Lumtuninë  që  Xhexheu  ia  besoi  Shpresës  që  t’ia gjente, nuk e gjeti asnjëherë, ose më mirë të themi e gjeti, por ku ishte? Ajo gjendej në një vend të imagjinuar, në Atlantidë, i cili ishte përtej reales dhe drejt së cilës niset Xhexheu bashkë me Shpresën  e  tij,  që  na  lë të  kuptojmë  se  me  të  vërtetë  drama  përfundon  me  tragjedi,  duke  bërë kështu që të shuhen të gjitha ato ndjenja për të ndryshuar atë ritëm të përditshëm të jetës dhe atë sistem të mbyllur. Pra, edhe pse gjatë dramës hetuam optimizmin (Shpresën) dhe tendencën për ta konkretizuar atë, në fund dominon pesimizmi, sepse tek e fundit individi nuk ka kompetencë që ta ndryshojë sistemin e instaluar.

    SHKRUAJ NJË PËRGJIGJE

    Ju lutem lini komentin tuaj!
    Ju lutemi shënoni emrin tuaj këtu

    Artikujt më të fundit

    KATEGORITË