More
    KreuIn memoriamProf. Dr. Klara Kodra: Llazar Siliqi, përfaqësuesi më i talentuar i brezit...

    Prof. Dr. Klara Kodra: Llazar Siliqi, përfaqësuesi më i talentuar i brezit të viteve ’50-të

    Në rrugëtimin e letërsisë shqiptare,  në përgjithësi,  dhe të gjinisë  së poezisë në veçanti,  brezi i viteve 50-të, brezi i  shkrimtarëve  që  botuan menjëherë pas luftës, pati një  detyrë të rëndë  për të plotësuar, që arriti ta realizonte  në nivel shumë të kufizuar për arsye letrare  dhe jashtëletrare.

    Një nga arsyet për këtë ishte  që ky brez shkrimtarësh nuk arriti të përcaktonte  një program të qartë  estetik për letërsinë e re që  donte të krijonte. Synimi i shkrimtarëve të  atëhershëm  që iu drejtuan në fillim  poezisë,  si gjini më e pasur  në tradita, mandej  gjinive  të tjera    më pak të zhvilluara si proza dhe dramaturgjia ishte thellimi i realizmit  të viteve  tridhjetë dhe pasurimi i tij me një  perspektivë të së  ardhmes që lidhej  me realizimin e idealeve socialiste, pra, me  një lloj  energjie  romantike që vinte  nga traditat e romantizmit historik  shqiptar,  tashmë  të kapërcyer dhe t’i çonte më tutje.

    Po ata  nuk arritën  ta realizonin  këtë synim në një drejtim  letrar që të kishte  vazhdimësi me traditat e  shkëlqyera  të viteve  tridhjetë, kur  u zhvillua një shumëllojshmëri drejtimesh dhe u shfaqën  individualitete krijuese  të fuqishme.

    Realizmi socialist, si drejtim i ri që  po formohej pas  lufte  dhe duhet të  mëshironte ëndrrat  për një letërsi të re  u shpëtoi shkrimtarëve nga dora për shkak të ndërhyrjes  brutale  të partisë-shtet në kulturën dhe letërsinë  shqiptare.

    Rregullat e këtij drejtimi  nuk u formuluan  nga vetë shkrimtarët, po u përcaktuan “nga lart”. Letërsia që po lindte  pati si model një letërsi të huaj, që në atë kohë kishte filluar të  ngurtësohej  në disa  kallëpe si formulat e teoricienit Zhdanov, letërsinë sovjetike.

    Së dyti,  shumica e shkrimtarëve dhe poetëve  që shkruan  në  atë kohë përbëhej më tepër prej militantësh revolucionarë  se sa prej poetësh  a shkrimtarësh  të vërtetë. Pikërisht  këta poetë e shkrimtarë  mediokër iu përshtatën  kallëpeve  të një drejtimi që shumë shpejt  u shndërrua në një klasicizëm të ri  që ishte larg (në kuptimin  pejorativ), qoftë nga klasicizmi historik, qoftë nga ai  neoklasicizëm që gjalloi në formë  elementësh  në vitet 30-të.

    Ndonjë talenti të rrallë iu  desh  të formohej në  luftë  me drejtimin letrar  që po lindte, duke  dalë jashtë rregullave të tij.

    Brezi i viteve 50-të  nuk arriti të  bëhej dot  avangardë, siç u bë  me një shpërthim  të fuqishëm  krijues  avangarda  e viteve  60-të  që e rilindi  realizmin kritik  shqiptar, duke e pasuruar me  atome modernizmi, po së  cilës iu  desh  që të fshihej  pas mburojës së realizmit socialist që ishte atëherë  i vetmi  drejtim i pranuar.

    Megjithatë, siç thamë më lart, pati ndonjë talent që arriti  ta shfaqte  vetveten  edhe duke  pranuar zyrtarisht  rregullat e realizmit socialist, i cili  vuante  nga artificialiteti  qysh në fëmijërinë e tij,  si fëmijë i dobët  dhe shëndetlig.

    Një talent i tillë  ishte Llazar Siliqi, i cili u shfaq dhe mbeti gjithë jetën e vet  poet  duke lëvruar  zhanre  të poezisë  epike  ose  epiko-lirike dhe lirika të  mirëfillta, në  ndonjë  rast  duke  u afruar  me muzikën  në krijimin e libreteve muzikore.

    Llazari është një poet i lindur që e kishte  poezinë  në gen.  Qe i biri i  poetit të njohur  rilindas Risto Siliqi që i dhuroi  letërsisë  shqiptare poemën  social-psikologjike dhe epiko-lirike “Mrika në  shkandull”.

    Poeti i ri  lëvroi  një tematikë  dhe problematikë  politiko-sociale. Për një  kohë të gjatë nuk arriti të  shkëputej nga iluzionet për mundësinë e idealit  socialist  në të  cilin  besonte  sinqerisht.

    Kështu, talenti i tij  spontan ngrinte krye  kundër pikëpamjeve  të gabuara  teorike  dhe kur e  arrinte fitoren  u jepte  jetë krijimeve  poetike  të realizuara.

    Thelbin e individualitetit  krijues të këtij  poeti e përbënte  lirizmi, prandaj  poemat e tij më të realizuara  janë poemat lirike,  pa subjekt “Prishtina” dhe “Ringjallje”. Pranë këtyre  poemave  mund të vendosim lirika të  mirëfillta, të  freskëta e  të çiltra, që përshkohen nga një zjarr i  brendshëm.

    Lirizmi i zjarrtë i brendshëm  që e digjte poetin  si një  flakë e pashuar  ishte gjithnjë  në luftë me retorikën  buçitëse që quhej  në atë  kohë atribut  i poezisë  revolucionare, me patosin  oratorik që,  herë pas here, i jepte  poezisë  së tij karakterin e një  fjalimi agjitativ.

    Pikërisht, lirizmi i jepte  poezisë  së Siliqit, forcën komunikuese, kurse njohja e jetës së gjallë e  frymëzonte  autorin për  detaje  të  goditura.

     Le të kujtojmë  portrete  dhe  tablo  nga poemat  dhe lirikat e  tij, portretin e nënës së dëshmorit  që  ujit lulet  dhe ruan  si kujtim  të shtrenjtë  fotografinë  e të birit, portretin e nuses së re që ka humbur fëmijën e vet, qysh në lindje dhe mban në dorë bohçen  me pelenat e tij,  profilin e rreptë  dhe stoik  të malësorit që ka humbur djalin e vetëm dhe ndrydh thellë në shpirt  dhimbjen  për t’i kënaqur mysafirët, tabloja e paharrueshme e Gjirokastrës të spërkatur me një pluhur të  argjendtë etj,  dhe mund  të vazhdonim kështu  gjatë.

    Edhe  në poemat  relativisht  më pak të realizuara si “Erë pranverore” dhe “Mësuesi” ka fragmente të fuqishme lirike ose dramatike.

    Poezia  e Llazar Siliqit është më tepër  auditive  e mbështetur te vargu buçitës dhe shpërthyes  (ai i solli poezisë shqiptare për herë të parë vargun e thyer, sipas modelit  majakovskian, po ia përshtati  talentit të vet), po herë pas here ajo shfaqet si një poezi  vizive, përmes detajesh konkrete  dhe të  goditura.

    Llazar Siliqi arrin te poema “Prishtina”, një  nga poemat  më të  realizuara  që u kushtohen  heronjve të  kampeve të përqendrimit të Luftës  së  Dytë Botërore, një  realizëm  të vrazhdë  dhe një  thjeshtësi  të ashpër  që i përshtatet  temës.

    Le të kujtojmë  shkallëzimin e fuqishëm  që  shpreh  në mënyrë  sintetike  ndjenjat e të burgosurve:

    Me ditë,

    Me javë,

    Me muej,

    E pritëm me zemër të fortë,

    Na vdekjen”.

    Siliqi  ndikohet  nga poeti  i shquar  rus  sovjetik  Majakovski (studiuesi Robert Elsie e sheh  krijimtarinë e Siliqit “si miniaturë”[1] të poezisë së paraardhësit rus, po  pretendon se  shfaqet në një  mënyrë  shumë më  artificiale[2].

    Poeti ndikohet gjithashtu, siç e vë re  edhe Elsie, nga poeti  sovjetik  Nikollaj  Asejev, po thelbi i poezisë së tij  mbetet  vetjak dhe shqiptar. Gjuha e tij  poetike  qe gegërishtja  që shfaqi  në  krijimtarinë e  Llazarit  mundësitë e veta shprehëse, pasurinë e leksikut dhe formave  të veta gramatikore.

    Nuk jemi aspak  dakord me qëndrimin  e studiuesit kanadez që  nuk e veçon Siliqin  nga brezi i  vet,  po përkundrazi  i fut  të tërë ata  poetë  “në një hon artificialiteti”.

    Llazar Siliqi  luftoi  tërë jetën  për të dalë  nga “honi i artificialitetit”, nga lëvozhga e ngurtë  e drejtimit letrar  të realizmit  socialist  që mbyste  talentet.

    Dhe këtë  gjë e arriti. Ai u ngjit  te ajri i pastër  i poezisë  së vërtetë, te “qielli i pastër” i atdheut, të cilit i këndon te poema “Ringjallje”.

    Dhe la  pas vetes  frytet  më të arrira  të  talentit  të vet.


    [1]  Robert Elsie, Histori e letërsisë shqiptare, Tiranë-Pejë: Dukagjini,  1997, f. 383.

    [2]  Po aty, f. 382.

    SHKRUAJ NJË PËRGJIGJE

    Ju lutem lini komentin tuaj!
    Ju lutemi shënoni emrin tuaj këtu

    Artikujt më të fundit

    KATEGORITË