More
    KreuLetërsiShënime mbi libraProf. Dr. Klara Kodra: Mbi komeditë e zhdukura të Santorit

    Prof. Dr. Klara Kodra: Mbi komeditë e zhdukura të Santorit

    Vitet e fundit, në saje të zbulimeve të reja të  studiuesve arbëreshë dhe të ndihmesës nga studiuesit e Shqipërisë, një autor  i konsideruar për një kohë të gjatë si minor, meqenëse njihej në thelb vetëm me një përmbledhje vjershash lirike  dhe një dramë (edhe ato të pastudiuara thellë) iu imponua gjithnjë e më tepër vëmendjes së shkencës letrare.

    Ai u shfaq si nismëtar gjinish dhe llojesh të reja në letërsinë arbëreshe dhe shqiptare, konkretisht si tragjediani i parë, lëvruesi i  parë i melodramës, komediografi i parë, autori i parë satirik, romancieri i parë, një fabulist tepër  origjinal.

    Pra, nga autor periferik, siç ishte quajtur, u spostua gjithnjë e më afër qendrës, duke dëshmuar se ua kalonte në vlerë estetike  disa shkrimtarëve italianë dhe kalabrezë bashkëkohës, si edhe shkrimtarëve të atdheut   të origjinës që e pasuan  në llojet  dhe gjinitë  që themeloi.

    Nga një letër drejtuar De Radës që ndodhet në Arkivin  e Shtetit mësojmë që Santori ka qenë edhe autor komedish të tjera, përveç atyre të dyjave të zbuluara së fundi (“Kallogrea  karroqare” dhe “Polikarpi”) për të cilat kemi folur në  monografinë tonë të botuar tani vonë “Santori poet dhe dramaturg” (Tiranë, QPSA, 2020).

    Letra në fjalë  ndodhet në AQSH, Fondi 24, Dosja 54/9, fl. 23. Është shkruar në Shën Katerinë më 20 gusht 1869.

    Ajo u botua për herë të parë nga studiuesja e njohur santoriane Merita Sauku Bruci që më 2012 (konkretisht te “Studime Filologjike”, 1-2, 2012) në artikullin  tepër interesant  “Evolucioni i  sistemit alfabetik të F.A.Santorit, çelës për përcaktimin  e kohës së hartimit  të veprave të tij”.

    Teksti i kësaj letre është ky (e kemi përkthyer nga origjinali italisht):

    “Tani po hedh në të pastër  (komeditë – shën. K.K.) që t’jua dërgoj juve dorëshkrimet. Do të vihen në skenë në vendlindjen  e të lartpërmendurit mik (një mik i përbashkët arbëresh – K.K.), ku ka një teatër, një shoqëri mediokre diletantësh. Po të kenë sukses mendoj  se do të bëhem komediograf në pleqëri. S’e besoja se kisha fuqi sado të vogël në këtë zhanër, po këto krijime të  befasishme dhe të shpejta më thanë të kundërtën, aq më tepër  se kam arritur t’u jap mishërim, veprim dhe unitet dramatik ca fakteve të vogla të parëndësishme  dhe qesharake. Titujt e tyre janë “Cubi, vengërosh i rremë”, “Hajduti mik apo  kryeprifti i fshatit”, “Qilarxhiu”, “Mashtruesi i mashtruar”, “Ziliqari ose i pasuri i varfëruar”.

    Mos besoni  se janë në  vargje, janë në prozë.

    Po qe se Zoti  do të më japë ca kohë të qeta,  do të mund  ta provoj veten dhe në vargje italisht ose arbërisht”.

    Cilat përfundime mund të  nxjerrim nga kjo letër?

    Së pari,  që komeditë e zhdukura nuk kanë mbetur  projekte, madje që me siguri  ato ishin të përfunduara në gusht 1869 (një nga periudhat  më frytdhënëse në krijimtarinë e këtij autori) dhe Santori po i hidhte në të pastër.

    Së dyti, që autori kishte  vendosur  të ndërmerrte  lëvrimin e një lloji  të ri,  komedisë. Ai i shihte komeditë si të realizuara dhe kishte besim, pas një stepjeje të fillimit, në aftësitë e veta krijuese.

    Mandej  shohim diçka  edhe më të rëndësishme: Santori kishte  vendosur t’i  shfaqte në skenë,  qoftë edhe në një shoqëri diletantësh.  Nuk e dimë në se ky projekt  u realizua, me gjasë  jo,  po autori shpreh  qartë dëshirën  për të komunikuar me publikun arbëresh.

    Këto komedi  duhet të jenë shkruar para “Kallogresë karroqare” dhe “Polikarpit”,  meqenëse  siç thotë Santori, janë në  prozë,  jo në vargje si dy të tjerat dhe ai pohon se  do t’u drejtohet  vargjeve më vonë po të ketë qetësi shpirtërore dhe frymëzim. Ndryshe  nga dy komeditë e zbuluara, janë të përfunduara.

    Temat që trajtohen  aty, po të  gjykojmë  nga titujt,  janë tema e cubërisë,  tema e kopracisë, tema e vjedhjes dhe hipokrizisë, tema e demaskimit të klerikëve pijanecë që nuk i qëndrojnë besnikë detyrës së vet fetare, po janë skllevër të veseve të tyre, tema e mashtruesit të mashtruar, e pasanikut të varfëruar, tema e zilisë, të gjitha tema këto, sociale dhe etike që i ndeshim  edhe në “romancetat”, satirat dhe fabulat, madje edhe në romanet, pra,  tema që rikthehen  në forma të ndryshme në krijimtarinë e Santorit, në plan dramatik ose komik.

    Nga titujt e lartpërmendur  mund të  supozojmë gjithashtu  se është fjala për  komedi karakteresh ku demaskohet  protagonisti. Në  fakt kështu ndodh te  “Kallogrea karroqare” dhe “Polikarpi”. Mund të jetë fjala edhe për komedi  zakonesh  meqenëse pasqyrimi i  zakoneve arbëreshe, madje  etnografizmi përbën një  konstante në krijimtarinë e Santorit.

    Lëvrimi në prozë mund të lidhet me dëshirën  për të komunikuar  me një  publik sa më të gjerë.

    Autori  mund të jetë frymëzuar nga realiteti  i fshatit  siç pohon  edhe vetë, pra nga fakte reale siç ndodh edhe te “Emira”, Santori nuk kopjonte  realitetin, po shndërronte të zakonshmen  në artistike dhe ishte i vetëdijshëm  për këtë.

    Në monografinë tonë të lartcituar e kemi lënë jashtë çështjen  e këtyre komedive, meqenëse është fjala  për tekste  të zhdukura që gjer më sot s’janë gjetur. Mbase kemi vepruar drejt, mbase jo.

    Po të gjenden në bazë kërkimesh të mëtejshme  (në arkivat  private të arbëreshëve në Picilje, vendlindjen  e autorit, në Shën Japk,  fshatin ku vdiq, madje edhe në Bibliotekën Mbretërore të Napolit, vend ku ai botoi ndonjë vepër) lind problemi i krahasimit të tyre me komeditë tashmë të njohura në vargje, krahasim  nga pikëpamja e problematikës, e vlerës  artistike, e vendit që zenë ato në tërë dramaturgjinë e Santorit.

    Ato do të mund të hidhnin më tepër dritë mbi Santorin komediograf.

    SHKRUAJ NJË PËRGJIGJE

    Ju lutem lini komentin tuaj!
    Ju lutemi shënoni emrin tuaj këtu

    Artikujt më të fundit

    KATEGORITË