More
    KreuLetërsiShënime mbi libraProf. Dr. Klara Kodra: Udhëtim në poetikën e një autori bashkëkohës

    Prof. Dr. Klara Kodra: Udhëtim në poetikën e një autori bashkëkohës

    Spiro Gjoni, Udhëtimi letrar i Sazan Golikut

    Shkenca letrare është një labirint pasqyrash. Shkrimtari pasqyron jetën, studiuesi pasqyron shkrimtarin, një tjetër studiues  pasqyron sivëllanë e vet.

    Ndërkaq, nëse shkrimtari e pasqyron  realitetin duke e shndërruar, studiuesi që  e analizon atë synon  drejt një objektiviteti  sa më të lartë dhe të njëjtën gjë bën autori që shqyrton kritikën e kritikës. Tani po e vëmë veten në këtë rol të fundit duke thënë fjalën tonë, ashtu si mundim, për një studiues  që analizon  një autor  bashkëkohës në një monografi të gjerë.

    Roli ynë nuk është  natyrisht ai i një  gjykatësi, po më tepër i një  dragomani që e çon studiuesin  te lexuesi, ose i një deshifruesi të kodit shkencor të autorit që është vetë deshifrues i kodit artistik të shkrimtarit.

    Spiro Gjoni në monografinë “Udhëtimi letrar i Sazan Golikut” që vjen si kurorëzim pas disa veprash të tjera shkencore (monografi apo përmbledhje studimesh),  “udhëton” në brendësi të  botës së një autori bashkëkohës, Sazan Golikut alias Pandeli Koçit, rreket për të depërtuar në poetikën  e këtij autori, në  fijet e çuditshme që e lidhin mesazhin me formën dhe i japin jetë.

    Një tipar me të vërtetë i veçantë që kapet nga studiuesi është shumëllojshmëria, një shumëllojshmëri gjinish dhe llojesh ku mbizotërojnë llojet e shkurtra si skica dhe parabola që janë të parapëlqyerat e shkrimtarit dhe gur prove për talentin e tij. Larmia tipologjike në veprën e Koçit është tepër e madhe, kalohet  vazhdimisht nga proza te poezia, nga poezia për të rritur te poezia për fëmijë. Shkrimtari e provon  talentin e vet,  ndonëse më rrallë, edhe në llojin e novelës dhe në një rast të vetëm, në atë të  romanit. Në të dyja  llojet shënon arritje.

    Edhe tematika  dhe problematika dallohen  për një gjerësi të veçantë që s’e përjashton  thellësinë, një gjerësi që shtrihet në dy rrafshe, në  histori e në gjeografi.

    Studiuesi vë re një konstante në  krijimtarinë e Golikut,  një vatër të ndezur që e  ndriçon tërë krijimtarinë, temën e lirisë. Kjo temë shtjellohet, qoftë në  plan patriotik, qoftë në plan social dhe etik. Në këto dy plane të fundit vihet re një kushtëzim historik.

    Spiro Gjoni e ka parasysh çështjen e angazhimit të detyruar që rëndonte mbi shkrimtarët në periudhën  gjysëmshekullore të diktaturës dhe rrezikonte lirinë e shprehjes dhe zhvillimin e lirë të  individualiteteve krijuese.

    Studiuesi Gjoni pohon me të drejtë se “liria kombëtare është e cunguar në vlerat e saj për aq kohë sa nuk shoqërohet me lirinë individuale dhe shoqërore” dhe kjo për Golikun  është “e qartë dhe e kuptueshme”, prandaj, pas trajtimit të konfliktit  të shqiptarëve me pushtuesit, ai e shtrin më tej nocionin e lirisë. Po, në kuptimin e vet të plotë, kjo temë do të mund të shtjellohej, siç ndodhi në fakt, vetëm në krijimet e Golikut të  shkruara në periudhën e pasdiktaturës dhe që përfshihen  në përmbledhjet  “Aventurat e lirisë”, “Trekëndëshi i qiellit të zi”, “Aksion në shkumën e vaskës” dhe “Pas heshtjes”.

    Format e reja të lirisë  zbulohen dhe pasqyrohen te liria e të burgosurve në diktaturë, te pohimi i të drejtave universale për liri individuale. Goliku nënvizon  studiuesi, nuk është për një liri kaotike, por për një liri të mendjes dhe të shpirtit që respekton lirinë e tjetrit.

    Nënvizohet pra se tema e lirisë, e përhershme në shkrimet e Pandeli Koçit,  gjeti shprehjen e vet të plotë dhe u bë shkak për një hop  krijues në veprën e autorit vetëm në periudhën e pasdiktaturës që i solli një lulëzim të ri krijimesh në lloje të ndryshme, në krye të të cilave janë skicat dhe parabolat aq të dashura për të.

    Një tjetër tipar që  zbulohet me mprehtësi nga Spiro Gjoni, i cili përpiqet të hyjë në brendësi të botës  poetike  të autorit  është  paparashikueshmëria e cila,  sipas tij,  e detyron  gjithnjë studiuesin të korigjojë  dhe plotësojë klasifikimet e veta.

    Gjithashtu studiuesi vëren me  mprehtësi një lloj dinamizmi që e ndjek Golikun, alias Koçin, në tërë krijimtarinë e vet më shumë se  shtatëdhjetëvjeçare, një lloj “vrapi” të figurshëm  që ka nisur qysh në rininë e vrullshme të autorit dhe zgjat ende në pjekurinë e tij të vonshme që e ka ruajtur çuditërisht  vrullin e rinisë, një aftësi e përhershme për të rinuar  vetveten.

    Pandeli Koçi, si nënvizon edhe studiuesi dhe kjo përbën  një nga  karakteristikat  më të  veçanta  dhe të rëndësishme të krijimtarisë  së tij, nuk rrezikohet  nga ajo  “ftohtësi” e pleqërisë  që do të krijonte  një shkëputje midis mesazhit dhe formës, duke parapëlqyer  thellimin  në mjetet teknike, formale, atë shkëputje  së cilës iu tremb Mjeda kur e la përgjysëm poemthin “Scodra”, i cili kishte  arritur vërtet  një përsosmëri  formale, po mund  të humbiste  lëngun  e valë të frymëzimit, tharmin jetësor.

    Për çudi, Sazan Goliku e ruan të paprekur  atë  tharm  dhe e  derdhi në krijimet e veta në poezi e në prozë. Për një  “rini” shpirtërore mund të  dëshmojë edhe fakti  që Pandeli Koçi, edhe në moshë të vonë, i qëndron  besnik  poezisë.

    Një tjetër  tipar që zbulohet  nga studiuesi  Gjoni, të cilit Pandeli Koçi i qëndroi  besnik deri në fund, është fryma shqiptare që dallon çdo  krijim  të  tij, një tipar i rëndësishëm ky në kohën tonë, të prirur ndaj kozmopolitizmit, një  tipar që vërteton rrënjët  etnike të autorit, identitetin  e tij kombëtar.

    Gjithashtu, një veçori  që e përshkon tërë krijimtarinë e Koçit, siç pohon studiuesi, është autobiografizmi që nis  nga autobiografizmi naiv i  skicave  të para  poetike  për të  vazhduar dhe për t’u  thelluar  në krijimet e viteve të pjekura.

    Autobiografizmi  do të paraqiste  rrezikun  e egocentrizmit. Po studiuesi nuk e zbulon  asgjëkundi  një  kufizim  të tillë. Autobiografizmi i Koçit është dëshmi sinqeriteti dhe i jep  ngrohtësi veprës së tij.

    Një vatër  tjetër e ndezur  në krijimtarinë e Golikut që vihet  re nga studiuesi, krahas temës së lirisë është tema e dashurisë që trajtohet prej tij që nga periudha  gjysmëshekullore e diktaturës  kur spostohej në plan të dytë në periudhën e sotme ku tema në fjalë ka gjetur vendin e vet. Studiuesi vë re me të drejtë, që poezitë me temën e dashurisë janë nga më të ndjerat e Pandeli Koçit dhe gërshetojnë mjeshtërisht elementët romantike me elementët realiste.

    Gjithashtu  vihet re  që trajtimi i kësaj teme u qëndron larg skajshmërive, mbetet në caqet e një ekuilibri të shëndetshëm, për çka dëshmon lëvrimi nga ana e Golikut të një nënteme të trajtuar rrallë në poezinë erotike, nëntemës së dashurisë bashkëshortore, të cilën ai e lëvron në mënyrën e vet, të papërsëritshme.

    Studiuesi synon të zgjidhë disa enigma të krijimtarisë së Golikut. Një prej tyre, mjaft intriguese është parapëlqimi i tij ndaj poezisë dhe prozës. Spiro Gjoni arrin në konkluzionin  se këto dy mënyra krijimtarie  përbëjnë dy dashuri paralele për këtë autor, të cilave ai u qëndron besnik deri në fund.

    Një enigmë tjetër është  ajo nëse ky autor që e realizon plotësisht vetveten në poezinë dhe prozën për të rritur, arrin të realizohet  gjithashtu në krijimtarinë për fëmijë. Kësaj enigme studiuesi i kushton një kapitull të veçantë “A është Sazan Goliku shkrimtar për fëmijë?” Studiuesi  me të drejtë e thekson  literalitetin e  letërsisë për fëmijë, gabimisht e nënvlerësuar nga disa pseudostudiues që nuk e kuptojnë veçanësinë e saj, e sheh atë si art të fjalës, po aq, në mos më shumë se sa letërsia për të rritur.

    Gjithashtu, Spiro Gjoni, kur analizon problemin, domethënë, përfshirjen e Pandeli Koçit në bashkësinë  e autorëve për fëmijë,  nuk mjaftohet me kriterin sasior (njëzet e tre veprat për fëmijë të botuara  nga ky shkrimtar), po e përfshin kriterin cilësor  dhe zbulon një tipar kuptimplotë në poezinë dhe prozën e tij të këtij lloji, aftësinë dhe mjeshtërinë e tij që të gjendet natyrshëm dhe të shkrihet me botën e fëmijëve, me dëshirat, interesat dhe  përjetimet e tyre. Pranë këtij tipari nënvizon  thjeshtësinë në komunikimin me të  vegjëlit, duke përdorur “armët” e tyre.

    Studiuesi ndalet në format zhanrore të zgjedhura nga Goliku dhe shpjegon  shkaqet e kësaj  përzgjedhjeje. Duke i shpjeguar ato arrin në një thënie  sintetike që i ngjan një aforizme. “Çdo poezi e Sazanit është një përrallë dhe çdo përrallë e tij, bart dhe përcjell një frymë poetike”.

    Kështu, në mënyrë të natyrshme, studiuesi arrin  në përfundimin pohues të pyetjes së shtruar: “po, Sazan Goliku  është edhe shkrimtar për fëmijë dhe një shkrimtar  që e thotë fjalën e vet dhe komunikon  me këtë  publik  tepër  të veçantë  dhe nazeqar”.  (fjalët janë tonat).

    Tre nga kapitujt më të realizuar të monografisë janë ato që i kushtohen tri veprave të veçanta të Pandeli Koçit, tri veprave që i përkasin prozës së gjatë, dy novela dhe një roman, i vetmi  i shkruar prej tij, novela për të rritur “Zjarr dhe zjarr”, novela  për fëmijë  “Kërkimi” dhe romani për fëmijë “Komitët e Malit të Bardhë”. Janë  të tria vepra të pjekurisë  së Sazan Golikut.

    Studiuesi e quan  romanin e vetëm  të Pandeli Koçit si kulmin e krijimtarisë së tij, një vërejtje e guximshme kjo, po që ai përpiqet ta argumentojë. Kjo vërejtje  dëshmon se Spiro Gjoni ka  depërtuar në thellësi, jo vetëm  në shtrirje të veprës së gjerë  që analizon  dhe që përbëhet prej shumë krijimesh në poezi e në prozë, po për çudi prej një romani të vetëm. Studiuesi Gjoni  e sheh këtë vepër  si kalimin e Golikut në një stad më të lartë krijues  ku veçoritë e tij  artistike  lartësohen dhe fuqizohen.

    Studiuesi analizon  imtësisht  tematikën dhe problematikën e këtij romani dhe përbërësit  e ndryshëm origjinalë të formës së tij. E përkufizon  në  mënyrë të goditur si  “roman aksioni” dhe përligj dinamizmin e ritmit të rrëfimit në këtë roman që nuk u  lë shumë vend përshkrimeve, sheh vlerën estetike të tij edhe në aspektin kompozicional, strukturimin  në dy shtylla kryesore që është me të  vërtetë i përshtatshëm për lëndën romanore që përmban dhe origjinal, në konçizitetin  e karakterizimit  të personazheve të cilët ndriçohen  edhe në rrafsh  psikologjik, në “përshkrimet  tepër  mbresëlënëse të natyrës shqiptare” në figuracionin e pasur letrar.

    Studiuesi  vëren gjithashtu që ky roman i menduar për fëmijë dhe të rinj,  në fakt i drejtohet lexuesit të të gjitha moshave.

    Analiza shprehëse dhe të goditura janë edhe ato të dy novelave që e befasojnë lexuesin qysh në titull “Një zjarr i dyfishtë në mendjen dhe shpirtin ilir” dhe “Dashuria fillon në shtëpi”. E para  karakterizohet  jo vetëm nga zbërthimi i brendisë dhe i formës (“Zjarr dhe zjarr”) por nga ndonjë  debat i ndezur me ndonjë studiues tjetër, madje edhe me vetë autorin për të përcaktuar risinë tipologjike të kësaj novele që përkufizohet si novelë jotipike filozofike, po me elementë të novelës  filozofike.

    Në analizën e novelës së dytë “Kërkimi” që nuk bëhet në mënyrë të ftohtë, por me shumë entusiazëm dhe përkushtim, nënvizohet thelbi i saj, lartësimi i dashurisë në familje, i lidhjeve midis brezave që në atmosferën e sotme rrezikojnë  të humbasin. Protagonisti  është një hero i dashurisë birnore, konkretisht i dashurisë për të atin, që të sjell ndërmend një personazh tjetër të paharrueshëm, Markun e romanit “Zemra”, hero të  dashurisë për të ëmën.

    Mihali, protagonisti i kësaj novele, është katërmbëdhjetëvjeçar  kur niset  në kërkim të të atit, të internuar nga  pushtuesit fashistë. Ai luan  në novelë  edhe rolin e rrëfyesit të ngjarjeve që shihen në optikën e veçantë  të një  adoleshenti. Novela, pra, ka një  problematikë si social-politike ashtu edhe etike, ka një temë të patrajtuar në letërsinë tonë për fëmijë, çka nënvizohet nga studiuesi Gjoni.

    Kapitulli i fundit i monografisë zbulon një aspekt të panjohur  të Golikut,  e sheh atë si kritik, jo si një kritik profesionist, por më tepër si një shkrimtar  që shkruan  për sivëllezërit me ndieshmërinë karakteristike të shkrimtarit, që shkruan recensione dhe artikuj  dhe madje në  një rast  ngrihet  në nivelin e trajtimit  të problemeve teorike. Studiuesi i quan si të arrira shkrimet e tij  kritike, duke vënë re që Pandeli Koçi përqendrohet te evidencimi  i vlerave  për shkrimtarët  që analizon.

    Po rimarrim tani  një shprehje  të  studiuesit që kemi analizuar dhe po themi “tani që i erdhi fundi udhëtimit tonë”, në “Udhëtimin letrar  të Sazan Golikut” (diçka e veçantë: një udhëtim brenda një udhëtimi tjetër!), mund të pohojmë se kjo monografi ka një nivel shkencor  dinjitoz, është shkruar  me ngrohtësi dhe pasion,  me një gjuhë sa shkencore, ashtu edhe  të thjeshtë e të qartë, me një stil dinamik, që komunikon me lexuesin.

    Edhe nëse ka ndonjë  pohim të diskutueshëm, në tërësi studimi është mbështetur në një njohje të mirë të krijimeve të analizuara dhe të kritikave të  shkruara për to, autori nuk bie, as në entuziazëm të tepruar, as në qëndrime nihiliste, ruan një drejtpeshim të mbështetur  në argumente logjike solide, çka është tepër e rëndësishme për çdo punim shkencor.

    Gjithashtu, siç e thamë edhe më lart, monografia zotëron një forcë komunikuese në saje të së cilës, pavarësisht nga ndonjë zgjatje, nuk bëhet kurrë e lodhshme, as e mërzitshme, po mbetet plot tharm jete, si autori i analizuar.

    SHKRUAJ NJË PËRGJIGJE

    Ju lutem lini komentin tuaj!
    Ju lutemi shënoni emrin tuaj këtu

    Artikujt më të fundit

    KATEGORITË